USA: The US Review of Books

Indiens spirituelle visdom
af Lisbeth Ejlertsen

AuthorHouse

[Læs anmeldelsen i sin oprindelige form på The US Review of Books hjemmeside hér]

Anmeldt af Jennifer Hummer, The US Review of Books

“De fem guruer, som jeg mødte på min vej, havde alle det samme budskab; at lykken må forenes med det guddommelige i en selv; alt eksisterer i væren.”

I 1992 møder forfatteren en lærer i Danmark, som er inspireret af en indisk mester. I nogen tid havde forfatteren følt sig deprimeret på trods af en karriere i stærk fremgang. Inspireret af sin lærer rejser forfatteren selv til Indien. Det viser sig at blive det første af mere end 20 besøg. Ejlertsens mål er at besøge de mest velkendte indiske guruer, som alle har et stort ansvar for at videregive de spirituelle lovmæssigheder og sandheder. Flere år før dette, mens hun som 26-årig er på en rejse i Tyrkiet, oplever forfatteren et fald ved en kantsten. I stedet for at ramme jorden med det samme, virker det som om, at tiden står stille. Som følge af denne oplevelse opnår forfatteren en erkendelse af, at den menneskelige bevidsthed kan eksistere på mange planer. Gennem sine mange rejser opnår Ejlertsen at være tæt på fire af de mest kendte guruer: Swamiji, Sai Baba, Amma og Papaji. Hun giver endog læserne deres adresser. Efter at have rejst til Indien og opsøgt guruer der to gange, møder Ejlertsen ironisk nok sin ”rette” guru, Chariji, under et af hans besøg i Danmark. Forfatteren har en stor kærlighed til Indien og den glæde, med hvilken hun skriver om sine eventyr, er dybtgående. Ejlertsen når frem til at forstå den forskelligartede filosofi mellem religion og spiritualitet. Hun erkender, at religioner anser Gud som værende udenfor mennesket, mens man i det spirituelle livssyn anser den guddommelige visdom for at være en levende tilstedeværelse inden i hver eneste af os.

Forfatteren får på en god måde simplificeret Østens emner som sanskrit, mantraer, Vedaerne og Bhagavadgita (hinduernes ”Bibel”) blot for at nævne nogle få af dem. Den lette og upåtrængende skrivestil tillader både novicer og eksperter at åbne sig for hendes faktuelle oplysninger og personlige historier, uden at nogen behøver at føle, at de er naive eller bliver bedømt. Med sin overdådige rigdom af informationer om Indiens spirituelle visdom kunne Ejlertsen næsten selv kaldes en mester.

ANBEFALET af US Review

©2017 Alle rettigheder forbeholdt • The US Review of Books